Velký jarní DETOX

detox

Velký jarní DETOX, Tak takovýchto nadpisů na nás útočí v poslední době celá řada. Módní je především najít podle uvedených příznaků (často natolik všeobecných, že je těžké se v nich nepoznat), co je potřeba „řešit“. Nakoupit k tomu určené preparáty, nejlépe celou kůru…a už jen čistit, abychom odčinili vánoční hodování, novoroční přípitky nebo prostě celoroční odbývání životosprávy. Pozor!!!

Je nutné si uvědomit, že sice žijeme v době plné jedů-ale stejně jako hubnutí i detoxikace musí mít nějaký koncept. A představa, že bez vlastního úsilí se naše tělo nasazením podpůrného prostředku zbaví škodlivin, je bohužel (nebo bohudík) mylná.

Jako výživový poradce vám mohu doporučit, to co naši předci dělali již odedávna. Možná to bude těžší cesta, zato ovšem vašemu tělu skutečně odlehčíte, zbavíte se nějakých škodlivin a navíc si dost možná i vytvoříte a ponecháte některé zdravější návyky. A co to tedy je?

Odlehčete jídelníček!
Jaro nás přímo vybízí k lehčím pokrmům. Pokud to s očistou myslíte vážně, tak v první řadě vynechejte vše smažené. A nezapomeňte, že i ze zeleniny lze příliš dlouhou tepelnou úpravou vyrobit jen hmotu, která zafunguje jako „plnidlo“ pro žaludek a střeva.

salat

Vybírejte zejména potraviny přírodní, nezpracované. Takové obsahují minimum přídatných látek a vaše tělo dokáže živiny z nich maximálně využít.

Dále je třeba vynechat cukrovinky a vše příliš slané či tučné (neplatí pro přírodní nezpracované potraviny jako třeba avokádo či nepražené a nesolené oříšky).

Odlehčete trávení i maximálním omezením masa a masných výrobků. Alternativou masa jsou různé dobroty ze sóji, občas ryba či vejce, kombinací luštěnin např. s rýží získáte také kvalitní bílkoviny.

Z mléčných produktů upřednostněte ty lépe stravitelné, fermentované (jogurty, kefíry).

Nemusíte hned přecházet na populární bezlepkovou stravu, ale místo bílé mouky s minimální výživovou (i sytící) hodnotou si dopřejte raději komplexní polysacharidy ( různé druhy vloček, brambory či batáty, celozrnné výrobky).

Konzumujte co nejpestřejší zeleninu a ovoce. Zkoušejte nové druhy, navštivte některý z farmářských trhů, zapojte fantazii a vymýšlejte vlastní zdravé recepty. Vybírejte očima, ale i tím, o co si řekne vaše tělo!

Pokud chcete využít maximum vitaminů, včetně těch rozpustných v tucích, do salátů přidejte trochu nepražených semínek (je třeba dobře kousat!) či oříšků, klidně si pokrm zakápněte i kvalitním za studena lisovaným olejem.

Alkohol a cigarety jdou přímo proti ozdravnému procesu! Vhodné je také omezit na minimum či vynechat kávu. Tělu prokážete službu, když ji dokážete dočasně nahradit obilninovou alternativou (caro, melta, vitakáva atd.).

Bylinky, natě, klíčky či špetka koření (bez solí a zvýrazňovačů) jídlo dochutí sice jinak, ale zdravěji. Navíc vaše pokrmy díky nim získají přidanou hodnotu, například v podobě vitaminů, antioxidantů či usnadněním trávení a spalování.

drink-water

Voda nad zlato i drahé kamenní
A nakonec rada nad zlato. Pijte. Neexistuje žádný lepší, zdravější a tělu přínosnější nápoj než čistá voda. Samozřejmě můžete detoxikaci doplnit o dobré bylinkové čaje. Ale právě ty detoxikační jsou často močopudné a neměli byste tedy pitný režim mít založený jen na nich. K hlídání pitného režimu by měla přispět i informace, že nahromaděné toxiny se pak samozřejmě lépe vyplavují.

Vitalita-výsledky pocítíte
Toto jsou základní doporučení, která vám šetrně pomohou s jarní očistou, odstraní únavu a nabijí vás energií. Krátkodobé zhoršení stavu (větší únava, častější vylučování a podobně) je doprovodným příznakem mírné detoxikace. Netrvá-li déle než pár dní, je vítaným dokladem, že se tělo zbavuje odpadních látek. Více v této době odpočívejte, později zařaďte i aktivní relaxaci. Nemusí to být zrovna jóga (pokud samozřejmě nejste jejím příznivcem), stačí i procházky na čerstvém vzduchu. Probouzející se příroda a slunce vás nabijí energií. Příliv vitality sice nezměříte, ale ten pocit stojí zato si dobře zapamatovat. Již po několika týdnech se budete se cítit zdravěji, radostněji a zkrátka lépe!

Řízená detoxikace bez rizika
Pokud i po více než měsíci nebudete více fit ba naopak, jste zřejmě zaneseni větším množstvím toxinů. Doporučuji vám, svěřit se do rukou odborníků na detoxikaci. To prvotní a vypovídající o odbornosti terapeuta je vyžádat si souhlas se zahájením od vašeho ošetřujícího lékaře. (Případně mít od vás výslovně potvrzenu zdravotní způsobilost.) Odborník vám také nikdy nedá vybrat, co budete čistit. Zpravidla (ovšem ne vždy) se postupuje od očisty střev. A nejčastěji vás tak na začátku řízené detoxikace čeká hydrocolonterapie nebo léty prověřené klystýry (či šank prankšalána).

Napsat komentář

Your email address will not be published.

You may use these <abbr title="HyperText Markup Language">HTML</abbr> tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

*