Tlustí po rodičích?

Máme to v genech
Je možné, že za vaši nadváhu mohou vrozené dispozice? Je jasné, že kladná odpověď by většinu lidí léta marně bojujících s kilogramy navíc potěšila. „Víte, já se opravdu snažím stravovat zdravě, ale nadváhu mám po“…dosaďte sami. Věta, kterou často slýchám. Do jisté míry vám mohu dát zapravdu, genetika nás ovlivňuje. Jenže mnohem menší měrou než jí většina lidí ráda připisuje.

„Tučné dědictví“
Rozhlédněte se při příští návštěvě supermarketu kolem sebe. Logicky není možné, že všichni ti lidé s nadváhou mají špatnou genetickou výbavu. Ovšem, je mnoho rodin, kde obezita provází většinu členů a to včetně dětí. Že by tady přece jen úřadovaly „tlusté“ geny? Kdeže, na vině je sice opravdu dědictví, ale především špatných stravovacích návyků. Lékařský termín pak takové rodinné prostředí označuje jako obezitogenní. Zajisté mi dáte za pravdu, že rodiče by si pro své děti měli přát naprostý opak!

fatty

Co můžete pro své děti udělat:
Především sami dodržujte zásady zdravého životního stylu, udržujte si přiměřenou hmotnost! Je dokázáno, že děti obézních rodičů trpí nadváhou či obezitou třikrát častěji než děti rodičů s normální hmotností!

Správný vývoj plodu
Dokonce již v prenatálním období může nastávající maminka oběma směry ovlivnit život ještě nenarozeného dítěte. Její výživa a jídelní návyky mají již podstatný vliv na jeho zdraví a předurčují jeho budoucí stravovací zvyklosti.

Od raného dětství
Nejzásadnější období. Toto je čas, kdy můžete dětem darovat „správný základ“. Sami určitě znáte někoho, kdo i na stará kolena srší vitalitou a řekli byste o něm, že má tuhý kořínek. Takový člověk nemusí mít nutně lepší genetickou výbavu, ale prostě celý život čerpá z toho, co bylo zaseto už v raném dětství. Navíc si troufám říci, že každé tělo má určitou paměť. Vy jako rodiče máte zásadní vliv na preference určitých potravin i na to, co bude vaše dítě považovat za chutné či zdravé (a naopak!). Učíte jej, jaké jsou oblíbené způsoby úpravy jídla. Určujete pravidelnost jídelního režimu a obvyklé časy konzumace pokrmů. U vás si dítě dělá obrázek o tom, jaká je normální velikost porce. A vidí i každý rozdíl mezi svým a vaším talířem.

encouraging-your-child-to-eat-healthy

Buďte příkladem
Nezapomeňte! Dítě je jako houba. Nemyslete si, už malý capart vnímá opovržlivě zdvihnuté obočí nebo pokrčený nos nad talířem s brokolicí. A opravdu nestačí předstírat, jak spolu papáme „dobroučkou zeleninku“ a za rohem se cpát rohlíkem se salámem.

Nedejte se!
Zde bych zmínila ještě jeden důležitý element. A to je společné snažení celé rodiny. Znám mnoho případů, kdy přes veškerou snahu rodičů dítě naráz začne odmítat určité jídlo, které mu vůbec nevadilo. Nebo naopak vyžadovat nevhodnou potravinu nebo „limču“. Často v návaznosti na návštěvu babičky a dědečka. Obvyklým prvotním sabotérem do té doby bezproblémově fungujících rodičovských zásad bývají právě prarodiče. Stačí nevhodná poznámka nebo demonstrace jednoho z nich, jak „u nich se to může“. Je pak na vás, vhodně jim vysvětlit, co si přejete a co nikoli. Stejně tak na vás záleží, jestli jim zkusíte navrhnout i alternativu, jak by mohli dítku „dopřát“ vhodnějším způsobem. Nesklouzněte ovšem k obhajování svých zásad. Jednou jste rodiči vy a vaše rozhodnutí by měli prarodiče respektovat (v zájmu dítěte hned napoprvé) a nezpochybňovat u dětí vaši autoritu! (Aneb sílu na vysvětlování si šetřete na dobu, kdy se vaše dítko začne porovnávat s vrstevníky.)

Skoncujte se špatnými rodinnými vzorci
Nedílnou součástí stravovacích zvyklostí, které svému potomkovi předáte, jsou i zděděné rodinné vzorce. Stejně tak i váš vztah k jídlu, který je jimi ovlivňován. Zkuste se tedy na jídlo podívat jinak. Zamyslete se, co konkrétně si z dětství stále nesete. Bylo pro vás jídlo často spojeno s odměnou a teď je pokrm s podobnou chutí první pomocí, bez které se neobejdete při zahánění splínu? Nebo vás rodiče nutili dojídat a dodnes proto bez ohledu na velikost porce nedokážete odložit příbor, dokud nemáte čistý talíř? Je více než pravděpodobné, že to samé čeká i vaše děti. Ruku na srdce, uvědomění si souvislostí je jen prvním krokem. Řešením je dokázat minimálně s několika takovými zvyklostmi zavčasu skoncovat.

Nepodceňujte pohyb
Stravovací návyky jdou ruku v ruce s těmi pohybovými. Buďte dětem příkladem a věnujte se takovému sportu, ze kterého máte radost! Pohyb by neměl sklouznout k nudné rutině nutné maximálně k udržování hmotnosti. Nezapomínejte si také pravidelně udělat čas a věnujte se s celou rodinou společné sportovní aktivitě. Darujete tím víc zdraví sobě i ratolestem. Ať již jde o celodenní výlet nebo jen pouštění draka na kopečku kousek za domem, společná aktivita rodinu stmeluje. A potomkům takto nenásilně vštípíte ke sportování kladný vztah a budou ho pak i jako dospělí pravidelně a rádi provozovat.

healthy-happy-family-2

Napsat komentář

Your email address will not be published.

You may use these <abbr title="HyperText Markup Language">HTML</abbr> tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

*

chefkochen.com | techystatus.com