Viscerální tuk – Skrytá hrozba ve vašem břiše

ac0105cc-ea96-43e7-b3c6-b8a0c5b94665

Skrytá hrozba ve vašem břiše
Dlouhé roky se pomalu ukládá a nemusí o sobě vůbec dávat vědět. Dokonce nemusí být ani vidět. Tikající bomba, která obaluje a utlačuje vaše orgány. Už tušíte? Moderní zabiják, který má již na svědomí více životů než zbraně hromadného ničení. Viscerální tuk!

Viscerální versus podkožní tuk
Nelekejte se, veškerý tuk, který máme na břiše, nás ohrožovat nemusí. Břišní tuk se totiž z valné části skládá z tuku podkožního. I když podkožní tuk v nadměrném množství našemu zdraví také neprospívá, jsou rizika mnohem méně závažná. Navíc se také lépe shazuje. Podkožní tuk je veškerý tuk nad břišními svaly, tedy ten „špíček“, který dokážeme uchopit prsty.

Viscerální, neboli orgánový tuk máme přímo v břišní dutině a malé množství nám neškodí. Vnitrobřišní tuk bývá spojován s především s obezitou typu jablka. Jeho zvýšené množství se většinou správně předpokládá u jedinců s vyšším obvodem pasu. Obvod nad 80cm u žen a 94cm u mužů již značí zvýšené riziko. Vysoce rizikové jsou pak míry nad 88cm u žen a 102cm u mužů. (Bohužel, ale ani zhubnutí břicha na cm nemusí znamenat jeho snížení.)

Jaká rizika sebou nese
Vědecké poznatky hovoří o tom, že vnitrobřišní tuk se dokáže chovat jako samostatný orgán-přesněji žláza s vnitřní sekrecí. Dokáže tedy ovlivňovat hormonální pochody a to značně nepříznivě! Jelikož je v těle v nadbytečném množství vetřelcem zvyšuje hodnoty CRP a spouští dlouhodobé zánětlivé procesy. Jeho výskyt je spojován s rizikem rakoviny tlustého střeva, výskytem kardiovaskulárních onemocnění a s diabetem 2. typu. Viscerální tuk je průvodcem mnoha degenerativních chorob!

analyza-utrobniho-tuku
Analýza útrobníhu tuku pomocí přístroje Inbody 230

Jak ho najdeme?
Viscerální tuk je nebezpečný, ale špatně měřitelný. Lepší osobní váhy i většina bioimpedančních přístrojů jeho množství podle ostatních zadaných údajů odhaduje. Jak nepřesný tento odhad může být, jsem se již víckrát v praxi přesvědčila. Proto pro přesné měření svých klientů nyní využívám analyzátor tělesné kompozice InBody 230, který viscerální tuk dokáže změřit. Osobně považuji hodnotu viscerálního tuku za neoddiskutovatelně natolik důležitou, že doporučuji každému, aby tu svoji znal. Znát případná rizika je již prvním krokem k jejich nápravě!

Zvýšená hodnota útrobního tuku je tedy spojena s postavou typu jablka (ano, roli hraje i genetika) a s obezitou. Největší vliv na míru ukládání viscerálního tuku má ovšem životní styl každého z nás!!! Uvedu případ klientky ve věkové skupině nad 50 let. Dáma celý život bojuje s mírnou nadváhou, přičemž všechen tuk se jí hromadí právě v oblasti břicha. Dle cm naměřených v pase již spadá do rizikové kategorie. Po změření na analyzátoru InBody 230 mohu uklidnit její obavy, hladina viscerálního tuku je zcela v normě. Paní si zkrátka uvědomovala rizika, která její genetická výbava a postava typu jablka nese. Dlouhodobě se relativně zdravě a pravidelně stravuje. Sedavé zaměstnání kompenzuje dojížděním do práce na kole a v zimě alespoň jednoduchým domácím cvičením 2x týdně. Krásný příklad toho, jak moc máme zdraví ve svých rukou!

Jak zhubnout viscerální tuk?
Návod na hubnutí viscerálního tuku je tedy díky výše uvedenému příkladu nasnadě. Neexistuje zkrátka žádný zázračný prostředek. Nejde jen o hubnutí břicha a útrobní tuk neodsajete na rozdíl od podkožního liposukcí. Řešením je pouze dlouhodobá zdravá a vyvážená životospráva. Striktní dietou s viscerálním tukem totiž nehnete. Je potřeba jíst vyváženě a pravidelně, hladověním můžete naopak nárůst vnitrobřišního tuku zapříčinit! Je potřeba dát si pozor na jednoduché cukry  (nejen sladkosti, ale třeba i pečivo, limonády či džusy) a dostat pod kontrolu hladinu glykemie. Zařadit více komplexních sacharidů a vlákniny (celozrnné pečivo, těstoviny, rýže, ovesné vločky, brambory, luštěniny, zelenina a ovoce). Omezit tuky a to především ty nasycené (vysoký obsah má maso, salámy, paštiky, sádlo a mléčné produkty především máslo, smetana a sýry. Nezapomínejme také na to, že zpracované potraviny (a to i ty s označením light či s nízkým obsahem tuku!) mohou obsahovat spoustu skrytých tuků nebo cukrů. Neblaze působí i veškerá chemie v konzumovaném jídle a je nejlepší upřednostňovat potraviny v jejich přirozené podobě. A na pozoru by se měli mít i sportovci ve větší míře užívající výživové doplňky, protože prokázaný vliv na nárůst vnitrobřišního tuku má i nadměrná suplementace.

Ač to bude pro někoho méně radostnou zprávou, důležité je kromě výživy dostatečně stimulovat metabolismus i hormonální systém přiměřenou pohybovou aktivitou. Také omezení stresu hraje při shazování viscerálního tuku svoji roli.

Zkrátka a dobře, možnost snížení útrobního tuku je dalším pádným důvodem, proč se vyplatí žít potažmo hubnout zdravě!

Napsat komentář

Your email address will not be published.

You may use these <abbr title="HyperText Markup Language">HTML</abbr> tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

*

chefkochen.com | techystatus.com