Zelenina a ovoce jako důležitá součást naší stravy

Většina lidí zná pravidlo nejméně pěti porcí zeleniny a ovoce denně. Někteří klienti vědí i to, že přesně bychom měli zkonzumovat asi 400g zeleniny a 200g ovoce. Je tedy s podivem, že většina lidí má i přes toto povědomí problém množství nejen dodržovat, ale vůbec se k němu přiblížit. Nejčastěji zkrátka „zapomeneme“. To nám jako národu vyneslo nepěkné třetí místo odzadu v konzumaci ovoce a zeleniny v Evropě. Zato, co se týče onemocnění rakovinou tlustého střeva, tady figurujeme roky na předních místech. Souvislost je zřejmá!

6271684_l

Vláknina v zelenině a ovoci
Důležitou roli v prevenci nádorových onemocnění tlustého střeva hraje obsah vlákniny (obou druhů), ta má sice z výživového hlediska zanedbatelný obsah energie, avšak zvyšuje svůj obsah ve střevech a jemně čistí trávicí trakt od zbytků potravy. Vláknina přispívá k delšímu pocitu sytosti a zpomaluje trávení jednoduchých sacharidů. Čistější střeva jako prevence rakoviny, pravidelnější vyprazdňování a možná i nějaké deko dolů. Tím ovšem benefity nekončí. Vláknina finguje také jako prebiotikum, to znamená, že zajišťuje příznivé prostředí pro množení zdravých probiotických bakteriálních kultur. Dokáže navázat toxiny a zamezuje množení choroboplodných bakterií (např. salmonely). Co se týče obsahu vlákniny, vyšší obsah mají například: zelený hrášek, listový špenát, švestky, brokolice, jablka a zelí.

223

Vitaminy, minerály a fytonutrienty
Zelenina a ovoce samozřejmě obsahují komplex vitaminů a minerálů. Z vitaminů je asi nejrozšířenější vitamin C, provitamin vitaminu A známý jako betakaroten a celá řada vitaminů skupiny B. Z minerálů jmenovitě draslík (bývá opomíjený, ale je velmi důležitý pro vodohospodářství našeho těla a pravidelný srdeční rytmus), hořčík či železo. Asi žádné jiné potraviny neobsahují v přirozené podobě tolik antioxidantů, které dokáží odbourávat volné radikály!

Kterou zeleninu či ovoce zvolit
Tak co mám tedy jíst? Která zelenina je nejzdravější? Odpověď typu avokádo je pro vás tou pravou superpotravinou prosím nežádejte. Stejně jako kdekoli jinde ve výživě. I zde je třeba uměřenost a pestrost! Nezaměřujte se jen na vlákninu, nehledejte jen konkrétní vitamín. Doporučuji vždy upřednostnit sezónní lokální potraviny. V přírodě vždy platí, že v době sklizně obsahují její výtvory ty správné látky pro výživu živočichů v daném období. Ovšem sníst více než kilovou hlávku zelí (byť je jeho sezona) vám přinese menší užitek (a pravděpodobně i trávicí potíže) než několik menších porcí rozličných druhů ovoce a zeleniny. Naopak osminka rajčete a k tomu celá dvě kolečka okurky je samozřejmě nedostačující a není to ani jedna porce. (Pokud to není jediné, co se vejde mezi dva chleby-v tom případě lepší než nic, ale když je to možné, přikusujte z druhé ruky ještě třeba mrkev.) Dobrým vodítkem pro pokrytí co nejširšího spektra vitaminů a fytonutrientů je i barevnost. Snažte se proto každý den kombinovat, co nejvíc barevně odlišných druhů.

Katie Caldesi's roasted vegetable pasta

Jak si na zelenině a ovoci pochutnat
Je samozřejmě důležité část zeleniny a ovoce konzumovat syrovou. Pro vstřebatelnost vitaminů rozpustných v tucích můžete vyrobit krásné kreace zakápnuté extra panenským olejem, případně zasypat semínky (důležité je opravdu dobře rozkousat!) či do ovocných salátů přidat oříšky. A tepelné úpravy pokud nejste vyznavači raw stravy se také vůbec nebojte. Nejšetrnější je samozřejmě úprava v páře a na skus. Ale zapékaná červená řepa s kozím sýrem nebo pečená dýně je delikatesa, která vám dodá stále mnoho nutričně hodnotných látek a v chladných dnech vás zasytí i zahřeje! A co je hlavní-dejte na své tělo. Je rozumné přistupovat ke zdravé stravě bez předsudků. Pokud vám i přesto některý druh zeleniny či ovoce nechutná, neošklivte ho sobě ani svým blízkým, ale do konzumace se nenuťte. Maximálně můžete zkusit jinou kuchyňskou úpravu. Třeba si jednou tělo řekne…

V množství zeleniny a ovoce brzy najdete své favority a oblíbené kombinace. Zeleninu a ovoce přece jíte pro zdraví i dobrý pocit!

Napsat komentář

Your email address will not be published.

You may use these <abbr title="HyperText Markup Language">HTML</abbr> tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

*

chefkochen.com | techystatus.com